زمینه و هدف: ارزیابی عملکرد آموزشی اعضای هیأت علمی از طرف دانشجویان برای ارتقای عملکرد دانشکده دندانپزشکی بسیار مهم است. برای این منظور نیاز به ابزار روا و پایا وجود دارد. هدف از پژوهش حاضر تهیه و رواسازی پرسشنامه ارزیابی هیأت علمی توسط دانشجویان بود.
روش بررسی: در مرحله اول ویژگیهای استاد ایدهآل بر اساس دیدگاههای گروهی پانزده نفره از استادان دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی با استفاده از روش گروه اسمی (Nominal group technique) به دست آمد. از مجموع این ویژگیها و پرسشنامههای به کارگرفته شده در مقالات مشابه و معتبر و حذف موارد مشترک، پرسشنامهای تهیه شد که در مراحل بعدی با محاسبه شاخص اعتبار محتوا Content Validity Index (CVI)، نسبت اعتبار محتواContent Validity Ratio (CVR) و ضریب آلفا کرونباخ مورد سنجش روایی و پایایی قرار گرفت.
یافتهها: پرسشنامه ابتدایی شامل 94 ویژگی و چهار درونمایه به شرح زیر بود: درونمایه اخلاق، درونمایه توانایی علمی، درونمایه توانایی عملی و درونمایه مدیریت. در مرحله تعیین CVR تعداد 23 ویژگی که 33/0CVR< داشتند و در مرحله تعیین CVI، تعداد بیست ویژگی دیگر که 79/0CVI< داشتند، حذف شدند. پایایی کلی این پرسشنامه حاوی 54 ویژگی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ معادل 96/0 به دست آمد.
نتیجهگیری: با توجه به آشنایی گروه متخصص طراح پرسشنامه به جنبههای مختلف عملکرد آموزشی هیأت علمی، به کارگیری روشهای مختلف تأیید روایی و پایایی و همچنین توجه به فرهنگ بومی، این ابزار را میتوان برای انجام مطالعات در بسترهای مشابه در ایران مورد استفاده قرار داد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |