Bakhshi H, Mirjalili N S, Kazemizadeh Z, Iranmanesh F, Estabragh E R. The effective factors of learning motivation from the viewpoints of dental students of Rafsanjan University of Medical Sciences. jdm 2018; 31 (1) :49-57
URL:
http://jdm.tums.ac.ir/article-1-5737-fa.html
بخشی حمید، میرجلیلی نرگس السادات، کاظمی زاده زینب، ایرانمنش فواد، استبرق رئیسی. بررسی عوامل مؤثر انگیزش یادگیری از دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. مجله دندانپزشکی. 1397; 31 (1) :49-57
URL: http://jdm.tums.ac.ir/article-1-5737-fa.html
1- کارشناسی ارشد آموزش پرستاری داخلی جراحی، عضو هیئت علمی مرکز توسعه آموزش پزشکی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی رفسنجان، رفسنجان، ایران
2- کارشناسی ارشد پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی رفسنجان، رفسنجان، ایران
3- دانشیار گروه آموزشی ترمیمی و زیبایی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی رفسنجان، رفسنجان، ایران
4- دانشجوی دندانپزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی رفسنجان، رفسنجان، ایران
چکیده: (4313 مشاهده)
مقدمه و هدف: پیشرفت تحصیلی دانشجویان دندانپزشکی، به رغم استعداد ذاتی و دستاوردهای تحصیلی قابل توجه، تحت الشعاع انگیزش یادگیری قرار میگیرد. این مطالعه با هدف بررسی عوامل مؤثر انگیزش یادگیری از دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان طراحی و اجرا شده است.
روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- مقطعی 120 نفر از دانشجویان دندانپزشکی پرسشنامه انگیزش یادگیری را تکمیل نمودند. این ابزار دارای 33 سؤال در دو گروه انگیرش درونی و بیرونی و خرده مقیاسهای آنها بود. متغیرهای پیشرفت تحصیلی، جنس، وضعیت سکونت و تأهل نیز بررسی شد. دادهها در نرمافزار آماری SPSS17 ثبت شدند و سپس با استفاده از آزمونهای توصیفی و تحلیلی t-test و ANOVA و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: نمره انگیزش درونی و بیرونی دانشجویان از کل نمره 5، 32/0±98/2 بود. نمرهی انگیزش درونی (48/0±16/3) و انگیزش بیرونی
(44/0±82/2) تفاوت آماری مشخصی را نشان میدهند (05/0>P). همبستگی بین پیشرفت تحصیلی و ابعاد انگیزش یادگیری (درونی، بیرونی) و خرده مقیاسهای انگیزش بیرونی بسیار ضعیف بود و معنیدار نبود (62/0=P). نمره کل انگیزش درونی و بیرونی در دانشجویان مذکر و غیر بومی بیشتر بود.
نتیجهگیری: انگیزه تحصیلی دانشجویان دندانپزشکی رفسنجان در سطح متوسط بود. انگیزههای درونی برای یادگیری در دانشجویان پسر بیشتر از انگیزههای بیرونی بود.
نوع مطالعه:
تحقیقی |
موضوع مقاله:
عمومی دریافت: 1397/3/28 | پذیرش: 1397/3/28 | انتشار: 1397/3/28